Alamut

Alamut

mandag den 27. oktober 2014

Tirsdag den 21. oktober


Hamadan


Ester og Mordokajs grav

Der er stadig ret fugtigt denne morgen, men ikke mere end, at jeg skulle kunne gå lidt rundt og se, hvad der er at se i Hamadan. Og midt på formiddagen bryder solen frem fra en næsten skyfri himmel, så selvom temperaturen nok ikke kommer meget over 20 grader, og der kommer nogle mindre regnbyger hen ad dagen, så er det fint til at komme rundt.
Hamadan var engang en af verdens mægtigste byer – under navnet Ecbatana. Ifølge de græske historikere byggede den mediske kong Deiokes et palads her i år 728 f.kr., og gennem årtier udviklede Ecbatana sig til en mægtig hovedstad i medernes rige. I 550 f.kr. faldt byen til achæmenidernes persiske rige (Persepolis). Byen trivedes dog stadig under såvel persisk som siden sassanidisk herredømme, og det var først med arabernes overtagelse i det 7. århundrede, at byen begyndte at miste pusten. Den blev således siden smadret af måde mongolerne og i det 18. århundrede af tyrkerne, så i dag er det historien om en mindre by, som engang havde sin storhedstid. Man er dog begyndt at interessere sig mere for den rige historie, og således er et større område nær bymidten afspærret til udgravninger og museum. Men dér er der nu ikke rigtig noget særligt at se.
Til gengæld ligger Ester og Mordokajs grav her i byen. Den jødiske historie, som eksempelvis kendes fra Det gamle Testamente, om Xerxes I, som blev gift med den jødiske Ester har således et ganske fint lille sted her i Hamadan. Det var tidligere det vigtigste jødiske pilgrimssted i Iran, men i dag er der ikke megen aktivitet, da det som bekendt er svært for jøder at færdes i landet. Men der er et gammelt gravrum med en lille synagoge og de to grave og så en del inskriptioner på både hebræisk, aramæisk og persisk. Historien er, at Xerxes I’s kommandør, Haman, planlagde en massakre på den jødiske befolkning i riget, og at Ester således lykkedes med at forhindre det og reddede det jødiske mindretal i riget. Da jeg ankommer til stedet er den jødiske rabbi heldigvis til stede og kan vise det frem. En jødisk helligdom i Iran er selvsagt ikke et åbent sted, hvor man bare kan vade ind, så det var heldigt, at jeg lige mødte ham.
Ellers går turen rundt i byen til gamle bygninger, moskeer, og hvad der nu ellers er. Det mest væsentlige er Abu Ali Ibn Sinas (980-1037) mausoleum. Buali Sina, som han kaldes (Avicenna i den vestlige verden), var en genial iransk filosof og videnskabsmand, som skrev den store medicinske encyklopædi Canon Medicinae. Det var den fremmeste fagbog inden for det medicinske fag frem til det 17. århundrede – altså 600 år senere, så det er en stor personlighed fra et Iran, som på den tid ikke havde ét stort dominerende rige, men en række mindre og konkurrerende dynastier. Disse konflikter blev Buali Sina også involveret i, da han født i Bukhara (i dag Usbekistan) måtte flygte til Hamadan og siden til Esfahan.
Sidst på dagen begynder regnen atter at sile ned, og det er ganske kaotisk med myldretid og så meget regn. Jeg tager en tur gennem bazaren, som for det meste er under tag, og især tæppehandlerne skiller sig ud. Der er nogle virkelig hardcore tæppehandlere i Hamadan! Tonsvis af tæpper. Her kan man få det vildeste 2,5x3,5 meter persiske tæppe for knap 2000 kr. Men det er lidt for meget for min rygsæk, så jeg må nøjes med at kigge.
Tilbage på hotellet er der Champions League på iransk tv, hvilket jeg er lidt overrasket over. Fodbold har til tider været ret omdiskuteret i Iran, da man jo kan se mændenes bare ben, men reglerne har vist generelt været, at man godt må vise kampene, men at kvinderne bare ikke bør se med, og det er jo så op til den enkelte familie at afgøre, om man vil overholde det. Og iranerne er ret engagerede i den iranske fodboldliga, så når disse kampe kan blive vist, så er der vel heller ikke noget til hinder for at vise internationale kampe. Kampen kommenteres selvfølgelig på farsi, så det er lidt svært at følge med i, og udviklingen i de andre samtidige kampe popper frem som undertekster på farsi. Jeg har efterhånden fået lært tallene, men jeg kan så ikke læse, hvilket hold det er, der har scoret. J Ellers er der også den almindelige nyhedspropaganda, som er ganske interessant. Denne aften fyldes sendefladen en del med stof om en af ayatollaherne, som er død i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar