Vejen mellem Hamadan og Teheran
Jeg har allerede min busbillet, så det er blot om at komme
ud til busterminalen, og det er lige til. Det noget lettere at rejse til og fra
disse lidt mindre byer. Vejret er fremragende om end temperaturen ikke kommer
meget over 20 grader, så uvejret de sidste par dage er heldigvis ikke
permanent. Det er en fin bus med 3-dobbelt op på snacks, og så har jeg fået fat
i en avis på farsi. Jeg kommer til at sidde nær en dame, som tale flydende
engelsk, så det er en oplagt mulighed for en god samtale. Jeg begynder med at
kommentere avisforsiden. Der er et stort billede af den afdøde ayatollah, og
selv om jeg ikke forstår en brik, kan jeg jo godt regne ud, at det handler om
hans død, hvortil kvinder udbryder:” Yes, thank God!”. Så er synspunkterne
ligesom sat. Folk med bussen er tydeligvis ikke begejstrede for landets
præstestyre. Snart breder der sig en munter stemning i bussen, bl.a. fra en
mand, som også kommenterer den afdøde ayatollah med en håndbevægelse først hen
over halsen og så op i luften som et: ”pyh, han er væk”. Da de hører min
rejserute og hører, at jeg har været i Qom, breder der sig en mindre
forargelse. ”No, no, don’t go there. Bad place”. Da jeg så også viser dem mit
billede med mig og den religiøse leder fra universitetet, så stiger stemningen
– han er da lidt småtosset ham turisten. De kunne i hvert fald aldrig finde på
så meget som at sætte deres ben i byen Qom.
Hele scenariet viser meget godt, hvor Iran er henne i dag.
Ved revolutionen i 1979 var det islamiske præstestyre folket vilje; de troede,
de fik, hvad de drømte om med en islamisk stat. I dag erkender rigtig mange, at
det gjorde de ikke, og jeg tvivler stærkt på, at præstestyret kunne vinde
opbakning ved et regulært valg, hvilket jo betyder, at Iran i dag er et reelt
diktatur, som styres af en mindre elite, som kontrollerer resten af
befolkningen med vold, terror og trusler. De fleste iranere tør ikke sige noget
om dette af frygt, men taget i betragtning, hvor mange som rent faktisk tør
sige deres mening, så er det tankevækkende, at præstestyret stadig kan
fastholde magten. Jeg er fuldstændig overbevist om, at det kun er et spørgsmål
om tid før, det ændrer sig. Præstestyret har ganske enkelt ikke størstedelen af
befolkningen med sig. Selv en del af de mere religiøse muslimer i Iran støtter
ikke præstestyret. Styret har udviklet sig til en stat i staten. De lever
isoleret i Qom, hvorfra de driver deres islamiske studier og lovgivning. Mange
af de menige iranere holder sig så blot væk fra Qom. Problemet er selvfølgelig,
at præstestyret har den øverste og reelle magt i landet, og derfor har de også
indflydelse på politikken rundt omkring i landet, men de har ikke total kontrol
udenfor Qom. Det ses jo også tydeligt i gaderne, hvor kvinderne blæser de
islamiske regler for påklædning et langt stykke. Hejab’en bæres dog stadig
konsekvent, da det ikke vil blive tolereret helt at tage den af, men den har
det med at kravle langt tilbage på hovedet. Og jeg oplever dagligt, hvordan
kvinderne leder efter passende undskyldninger for at komme til at tale med mig,
selv om de ikke må. Ayatollaherne ved godt, at de ikke har folkets opbakning,
og derfor må det også formodes, at den tidligere præsident Ahmadinejad, som var
en hardliner, blev afløst af den lidt mere moderate og nuværende præsident Rohani
for at tage lidt benzin fra bålet til et oprør. Men når alt kommer til alt, så
har præsidenten ingen reel magt i landet. Præstestyret fra Qom har stadig
vetoret på alle love i landet, og trods ”demokratiske” præsidentvalgshandlinger,
så vælges præsidenten i sidste ende af præstestyret, som afgør hvem, der kan
stille op, og desuden er det alment antaget, at valgene med stor sandsynlighed
er svindlet, så man kan på ingen måde tale om et reelt demokrati. Det
”demokratiske” lag virker mest som en buffer, som skal give indtryk af
demokrati og indflydelse til befolkningen og dermed modstå oprør, for det er
uvist, hvor stor indflydelse regeringen reelt har, når det handler om de store
beslutninger. Jeg tror, at det er begrænset. Det bliver interessant at se, hvor
længe dette præstestyre kan holde på magten. Jeg tror faktisk ikke, at de
klarer den 10 år mere, men det er min vurdering. Hvis styret skal overleve,
skal der ske en ret massiv modernisering indefra, som kan tage brodden af et
egentligt oprør, og det tror jeg simpelthen, at de er for konservative til. De
skal i så fald gå på kompromis med nogle af deres centrale islamiske
statements, og hvis de gør det, så mister de fuldstændig deres troværdighed, så
det sker næppe. Men jeg tror, at de vil blive mere og mere isolerede i Qom –
jeg hører én sammenligne det med Vatikanet, som er en stat i staten. Det ser
jeg egentlig som en positiv udvikling. Man skal ikke tro, at man kan få
ayatollaherne på markant andre tanker, men hvis man kan isolere dem i et slags
selvstyre i Qom og så have en anden regeringsform i resten af Iran, så mener
jeg, at man har opnået det umiddelbart mest optimale. For der er mange
fundamentalistiske og meget troende muslimer i Iran; også udenfor Qom, og det
ændrer sig jo ikke fra den ene dag til den anden. Det interessante i et nyt
Iran vil derfor selvfølgelig være, hvilken rolle Islam skal spille i en ny
magtstruktur, for konservative muslimer vil der stadig være mange af, og selv
om de ikke støtter ayatollahernes islamiske tolkninger og deres
samfundslovgivning, som i vid udstrækning bærer præg af, at de først og
fremmest tænker på sig selv og på at holde deres magt, så vil store dele af
befolkningen stadig ønske sig et islamisk samfund. Og det er svært at danne
kompromiser her. Hvordan kan man både give kvinder lov til frit at vælge, om de
vil gå med tørklæde og samtidig imødekomme islamisten, som ikke kan tåle at se
en fremmed kvindes hår; de vil jo ikke kunne færdes i det samme samfund. Skridt
for skridt må der findes en vej frem for Iran.
Busturen tager 2 timer mindre end forventet, så det er ren
luksus. Efter endnu en af de lidt anstrengende ture i den propfyldte metro,
finder jeg et hotel, og hér møder jeg den samme fyr fra Tjekkiet, som jeg boede
sammen med i Esfahan, så det er både hyggeligt og praktisk, da vi skal flyve
fra Teheran i morgen nat omkring samme tid. Jeg smutter en tur mod bazaren for
at finde noget mad. Der er ganske meget liv i gaden på pladserne mellem
paladset og bazaren, så det er et fint sted at iagttage den almene teheraners
hverdag med indkøb efter arbejde. På pladsen foran hovedindgangen til bazaren
er der to store forsamlinger af mennesker med råben og livlig aktivitet. Det er
sortbørshandlerne for dollars og guld, som handler, mens kurserne går op og
ned. Det er som et aktiemarked, hvor hver handler har en øresnegl med
forbindelse til oplysninger om markedsbevægelserne og hvilke dollars, der er
til rådlighed. Med en årlig inflation på den iranske rial på 22%, er det
attraktivt for folk med penge at få dem handlet over i guld eller dollars, så
selv om denne handel er ulovlig, så er der heftig handel. Kurserne er dog så
ustabile, at det er en umådelig risikabel affære at spekulere i valutahandel i
Iran, og da det presser inflationen, er det selvsagt ikke så velkomment af
myndighederne.
På en dag, hvor forureningen i Teheran ikke er særlig slem,
så er det rart at være tilbage i hovedstaden. Der er en særlig energi her, og
det er tydeligt, at dette er hjertet, som driver Iran frem både i dag og i
fremtiden; også politisk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar